Vi föder upp raserna Australian Shepherds & Mexikansk Nakenhund i en liten skala i hemmiljö. Vi har ca 2 kullar om året, och valparna som växer upp här, bo inne med oss och vänjer sig vid allt som hör vardagen till. Vi tränar viltspår & lydnad och åker på en hel del hundutställningar. Hundarna bor och lever med oss inne. Dom sover i sängen, ligger i soffan och följer mer än gärna med oss på äventyr när vi ska åka bil. Vi prioritera friska, glada, trevliga trygga och rastypiska hundar som fungerar så väl i hemmet som på tävlingsplan. Är du intresserad av en valp från oss är du varmt välkommen att höra av dej via mail eller telefon =)

onsdag 6 april 2011

Svar på frågorna=)

Roligt att ni frågar =)
Och glöm aldrig, att det jag säger och skriver här påstår jag INTE är det bästa - eller ren fakta ! Utan det är en bladning av mina åsikter & kunskaper som jag har bildat genom, egna erfarenheter och råd från erfarna hundägare, uppfödare, instruktörer m.m. OK ?

Jo, det är med att träna sin hund på båda sidorna, va en mycket logisk sak tycker jag. Om vi säger att vi träna en timme varje dag. Och så titta vi på den här bilden :


Tänk då att hunden går så här en timme per dag. Det säger ju igentligen sej självt att det är lite galet om man tänker efter. Hur påfrestar inte det här hundens belastning och muskler, Att gå så här? När vi tränar vill vi ju ha ögonkontakt med hunden. Musklerna byggs ju upp, och felbelasta kroppen. Det måste ju bli lika på båda sidorna - för hela hundens kropp. Det måste ju vara fruktansvärt jobbigt för nacken att gå så här, och musklerna byggs ju då på ett felaktigt vis. Därför tycker jag från och med nu, att man bör träna sina hund från båda sidorna för att inte felbalsta hunden. Man kan ju helt enkelt träna varannan dag på vänster sida, och varann på höger. Eller, Så kan man lära hunden vänster & höger och byta sida lite under träningens gång.

Tycker inte ni att det låter vettigt ? För mej är det idag en självklarhet, men det va det inte igår. Vi hundmänniskor är så inrutade på att hunden ska gå på vänster sida, eftersom man i tävling ska ha dom på vänster sida. Men förde kan man ju ändå träna den på båda sidorna. Tala gärna om vad ni tror och tycker =)

Och det här med bur. Ja det är inte tillåtet idag, pga alldeles för mycket "buravel" Finns det ingen lag om ett förbud, kan man aldrig komma åt de oseriösa som håller på med såna här dumheter. Valphagar är visst lagligt- om du följer lagens mått, men då kallas det genast för en BOX. Alla regler om måtten finns på jordbruksverkets hemsida. Själv tycker jag att måtten är alldeles för överdrivna.. Men en lag är en lag.. Tänk oxå på en sak. Lagarna skrivs för att man ska komma åt dom oseriösa - inte för att förvärra för dom som sköter sej. Även om vi blir "lidandes" så är det för de hundars skull som lever i misär. Anledingen till att burförbudet kom va för att man ville få slut på den hemska buraveln som förekommer betydligt mer än vad vi tror.

Och en sak till : bara för att jag har fått förklaring och förståelse för en hel del lagar nu, så betyder det inte att jag är någon laglydig viktigpetter :P Tro mej, jag är nog själv medveten om att jag "tänjer" på gränserna ibland. Men anledningen för att jag skriver här -är för att jag vill att andra ska kunna få samma förståelse som jag har lärt mej. Jag säger inte att jag tycker det är rätt. Jag säger inte heller att jag alltid följer dessa lagar själv, men jag vill kunna sprida min kunskap vidare =)

3 kommentarer:

  1. det stämmer faktiskt. en hundfysioterapeft sa det till mig en gång. hon sa att det är viktigt att träna båda sidorna lika mycket. det är roligt att läsa vad du skriver om kram bibbi å ozzy

    SvaraRadera
  2. Ja tränar man mycket fotgående varje dag enligt bilden du visar så kan man förstå att det blir olikheter! Bra förklarat!

    SvaraRadera
  3. Ja, det behöver inte bara vara att man träna fot. När man träna sitt, stanna och ligg, har man ju i regel hunden på vänster sidan och då håller ju gärna hunden ögonkontakt med föraren. Endel tränar sånt med hunden framför sej, men vill man ha dom på sidan, så är det ju bra att variera sej =)

    SvaraRadera