Vi föder upp raserna Australian Shepherds & Mexikansk Nakenhund i en liten skala i hemmiljö. Vi har ca 2 kullar om året, och valparna som växer upp här, bo inne med oss och vänjer sig vid allt som hör vardagen till. Vi tränar viltspår & lydnad och åker på en hel del hundutställningar. Hundarna bor och lever med oss inne. Dom sover i sängen, ligger i soffan och följer mer än gärna med oss på äventyr när vi ska åka bil. Vi prioritera friska, glada, trevliga trygga och rastypiska hundar som fungerar så väl i hemmet som på tävlingsplan. Är du intresserad av en valp från oss är du varmt välkommen att höra av dej via mail eller telefon =)

tisdag 5 april 2011

Lagar, regler och paragrafer...

Ja.. Idag har vi gått igenom alla lagar om hundhållning och allt som hör där till. Väldigt intressant och lärorikt, och man har fått många bra förklaringar om varför vissa lagar uppståt. Endel lagar som man tycker har varit helt idiotiska har nu fått sin förklaring. Tex det där med burförbud. Jag tyckte att den va helt sjuk när den kom, och jag va själv en flitigt använder av bur innan - i valpsamanhang. Man vill ju inte att valpen ska springa lös och kunna tugga i sej massa olämpliga saker när man inte har uppsyn över den. Men nu vet jag VAD lagen grundades på, och tycker den är bra. Även om jag själv hade velat använda bur än idag utan att bryta mot någon lag.. Jag har hela laghäftet framför mej om någon skulle vilja veta någonting :P Det fanns oxå väldigt många viktiga lagar för oss uppfödare som väldigt många nog inte ens vet om. Sen fick jag oxå, än en gång bekräftat att hunden INTE härstammar från vargen, som många tror. Jag har försökt förklara det för folk innan, men ingen vill tro på mej. Hunden & vargen kommer (om jag nu minns rätt) från samma art från början, men sen är dom avlade på helt olika linjer. Alltså hunden och vargen är släkt, men hunden härstämmar INTE ifrån vargen. Jag fick oxå en hel del bra träningstips, som kanske igentligen är ganska självklara men som man inte tänker på. Så från och med nu, ska jag lära Devil höger - och vänster, så jag kan träna honom från båda mina sidor, och inte alltid bara på vänster sidan. Ja, det har varit en himla lärorik och bra dag-och precis som igår är jag helt slut i huvudet. I går somnade jag på soffan, och sen sov jag. Men idag måste jag ut (hoppas det sluta regna snart bara) och köra ett träningspass med Devil. Han är full av energi nu och väldigt rastlös, så jag hoppas att det blir uppehåll snart. Har massa saker här hemma med som jag borde ta itu med, men shit vad dagarna bli korta nu när man är hemma kl 17.30 på kvällarna. Nåja, nu ska jag slänga i mej lite mat och få lite energi =)



2 kommentarer:

  1. Intressanta ämnen ni får lära er om...
    Detta du skrev om träna på höger och vänster sida, får man fråga vad bakgrunden till det är? Varför?

    Renée och Minna

    SvaraRadera
  2. kul att det är intressant det man får lära sig :) jag vill kunna använda bur utan att bryta mot lagen. ibland hänger det tyvärr på liv å död om hunden ska överleva...då vill jag helst ha en hund i bur om den ska få överleva. en vän har gått denna utbildning å hon sa att valphagar heller inte är lagliga att ha. men dom är ju också väldigt viktiga att ha. jag tycker det är bra att träna hunden på vänster och höger sida. jag själv tänker så här. ibland vill jag inte ha hunden närmast vägen, då vill jag kunna jobba med den på höger sida. får man hundmöte å den andra hunden är bongstyrig då kan det vara bra om hunden har lärt sig höger å vänster sida så man lätt kan byta sida. det är min tanke på varför jag vill ha höger å vänster sida. ha en bra dag på utbildningen. kram bibbi å ozzy

    SvaraRadera