Vi föder upp raserna Australian Shepherds & Mexikansk Nakenhund i en liten skala i hemmiljö. Vi har ca 2 kullar om året, och valparna som växer upp här, bo inne med oss och vänjer sig vid allt som hör vardagen till. Vi tränar viltspår & lydnad och åker på en hel del hundutställningar. Hundarna bor och lever med oss inne. Dom sover i sängen, ligger i soffan och följer mer än gärna med oss på äventyr när vi ska åka bil. Vi prioritera friska, glada, trevliga trygga och rastypiska hundar som fungerar så väl i hemmet som på tävlingsplan. Är du intresserad av en valp från oss är du varmt välkommen att höra av dej via mail eller telefon =)

torsdag 7 april 2011

Börjat klickerträna nu = )

Jajamensan ! Fick äntligen tag i en klicker idag, jag har ju slarvat bort min. Men idag va vi och hämtade svärmors, så kl 21.00 tog jag med Devil ut i full storm och knatade bort till fotbollsplanen. Han är fruktanvärt duktigt vill jag säga ! Idag blir han 5 månader, och vi har haft honom i drygt en månad, och han gick lös, fot hela vägen hem längs cykelvägen =) "stanna" sitter riktigt bra nu, och jag kan lämna honom och gå en bra bit iväg och han sitter så fint och väntar på kommando, eller på att jag kommer tillbaka med en godis.
Min instruktör jag gick för när Dior va valp lärde mej en jätte bra grej för att få hunden att verkligen stanna kvar när man ber den stanna. Och jag klickade in en idiotsäker inkallningsmetod.

Nu vill jag veta, Hur ni tränar STANNA och INKALLNING. Jag delar gärna med mej av mina tips, men först vill jag veta hur ni gör =) Jag har tränat olika raser och olika metoder, och har förra året upptäckt något som är väldigt effektivt. Monster & Dior är tränade på helt olika sätt. Och dom fungerar oxå helt olika. Nu när jag tränar Devil, plockar jag ut dom allra bästa sakerna jag har lärt mej, samtidigt som jag forsätter att lära mej, och rådfråga folk. Han är så himla rolig att jobba med, så jag tror att vi kan komma väldigt långt =) Jag hoppas det i alla fall !

Idag fick Micro följa med till "skolan" och det tyckte han va himla mysigt - Att få lite egentid med matte <3 Husse låg hemma i migrän så Devil fick vara hemma och terrorisera honom, Haha :P





4 kommentarer:

  1. suck jag skrev ett jätte långt inlägg men det försvann :( skriver om det senare.

    SvaraRadera
  2. nu ska vi se om detta inlägg kan få vara kvar :) här är min beskrivning på stanna kvar. jag har hunden framför mig. jag säger stanna kvar å sätter upp handen som ett stopp tecken. sen tar jag ett steg åt sidan. är hunden kvar när jag gör den rörelsen så ger jag belöning å sen går jag snabbt tillbaka å belönar å ger frikommando. reser sig hunden så tränar jag bara igen.jag vet inte om du tänkte på stanna när den är i rörelse eller stanna kvar när den står, sitter eller ligger. inkallning: jag gör lite olika där. jag säger inkallnings ordet när han självmant springer mot mig. inomhus säger jag kommandot å ger belöning. sen går jag några steg från honom å kommer han mot mig så säger jag kommandot å belönar. utökar sen när hunden börjar fatta kommandot. jag har olika kommandon i tävlingslydnad och vardagslydnad. det är lite hur jag gör när jag tränar det. tror jag fick med allt jag hade tänkt skriva :) ha en bra dag/bibbi å ozzy

    SvaraRadera